Denim, Denim en nog meer Denim!

I have often said that I wish I had invented blue jeans: the most spectacular, the most practical, the most relaxed and nonchalant. They have expression, modesty, sex appeal, simplicity – all I hope for in my clothes.

Yves Saint Laurent.

jeanswall

Jeans! Zover ik weet heeft iedereen die ik ken er minstens één paar van in de kast liggen. Zoals Saint Laurent het al mooi verwoorde, de spijkerbroek is handig, relaxed, makkelijk te combineren, sexy en misschien nog wel het belangrijkst, hij verveeld nooit! Maar zo’n krap 150 jaar geleden waren er nog niet zoveel verschillende keuzes als het om modellen en wassingen gaat, sterker nog, in de mode was de ‘Blue jeans’ nog lang niet.

Een klein stukje geschiedenisles

Voordat de spijkerbroek een fashion item was, werd de ‘blue jeans’ uitsluitend gedragen door goudzoekers. Levi Strauss was een Duitse immigrant opzoek naar geluk in Amerika (dan praat je over halverwege de 19e eeuw). Strauss heeft de eerste spijkerbroeken geïntroduceerd, maar voordat de jeans een echt succes kon worden moest de broek nog steviger gefabriceerd zijn. Kleermaker Jacob W. Davis bevestigde op de zwakke punten van de broek klinknagels en het succes was begonnen.

Personalities OS 80

Levi Strauss

Jarenlang werd er gesleuteld aan het definitieve model van de broek. In 1877 was het dan zover, er werd een confectiefabriek geopend waar de ‘Bluejeans’ in heel veel verschillende kwaliteiten op de markt kon worden gebracht. De spijkerbroek was er dan wél alleen voor mannen, hij zat strak om de heupen, vrij laag in de taille en de jeans had rechte pijpen.

Inmiddels waren er ook al andere aanbieders op de markt gekomen voor spijkerbroeken, daarom bedacht Levi dat zijn jeans herkenbaar moesten zijn. Na lang denken wist hij een manier om zich te onderscheiden: Er zouden op elke kontzak twee golvende V’s worden gestikt met oranje garen, wat precies het herkenningspunt van Levi’s nu is. Een ander leuk feit was dat op het label, bevestigd bij de riemlussen, twee paarden afgebeeld waren die een jeans uitelkaar probeerden te trekken. Dit was Strauss zijn garantie dat de broek nooit stuk mocht gaan.

Levi_Strauss_logo

In de loop der jaren zijn er talloze merken, modellen, wassingen en spijkerstof samenstellingen bij gekomen (gelukkig maar!). Een studie uit 2009 schatte dat er in Europa in 2007 ongeveer 400 miljoen spijkerbroeken over de toonbank zijn gegaan. Dit was goed voor een omzet van maar liefst 14 miljard euro. Het aantal verkochte spijkerbroeken is sindsdien met 1% per jaar omhoog gegaan. Jeans zijn dus een heel belangrijk gedeelte van de fashion industrie geworden.

Dit blijkt bijvoorbeeld uit de grote ruimte die ‘Blueprint’ krijgt op het aankomende Modefabriek event. Op dit stuk beursvloer komen de betere denim en ‘streetwear brands’ bij elkaar om hun nieuwste designs en ideeën te laten zien aan publiek en elkaar.

Als je dacht dat jij eigenlijk een beetje te veel jeans hebt , dan moet je eens in de kast van de Zwitserse Ruedi Karrer kijken. Ook hij heeft een plaatsje bij de Modefabriek en wel omdat hij sinds 1973 meer dan 12.000 jeans heeft verzameld. Zijn collectie bestaat uit o.a. Levi’s, Lee, Wrangler, Diesel en zo nog talloze andere merken. Op Modefabriek, dat gehouden wordt op 26 en 27 januari van het volgende jaar, zal Karrer zijn 40-jarige jubileum vieren.

Karrer zette dit filmpje op zijn twitter : ‘We all play a part in the history of jeans’

Omdat jeans al jaren een standaard item is in menig designers collectie verwachten deskundigen als: Fiona Hering en Koen Tossijn (kleding ontwerper) dat de jeans voorlopig zeker niet uit het straatbeeld zal verdwijnen.

Bron : Kunst-en-cultuur.infonu.nl

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Denim, Denim en nog meer Denim!

  1. Els zegt:

    Ben blij dat ik een spijkerbroek heb;)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s