Helemaal Uitgekleed

joke 2

Joke met een zelfgemaakt breisel

Joke Weststrate heeft in 2012 één jaar lang geen kleding gekocht omdat ze haar koopverslaving zat was. Ze werd daarbij geïnspireerd door Free Fashion Challenge. Ik kwam haar blog Uitgekleed tegen op internet en vond het zo’n interessant verhaal dat ik daar wel meer over te weten wilde komen :)

Kan je wat meer over jezelf en je vooropleidingen vertellen?                                    ‘Ik ben Joke Weststrate (1974, van origine Zeeuwse, overtuigt Utrechter). Ik heb twee jaar als docent geschiedenis voor de klas gestaan en ben nu al weer jaren redacteur bij de ‘VARAgids’. Ik ben waarnemend OR-voorzitter, blogger en schrijfster-in-wording, hoop ik. Verder ben ik gek op films, boeken, documentaires, actualiteiten, wol, vesten, tijdschriften, rommelmarkten en kleding natuurlijk. Liefst uit Franse en Scandinavische hoek met een scheutje rock en een jaren 70 tintje.’

Hoe kwam je op het plan om een jaar lang geen kleding te kopen en waarom ben je begonnen met het bijhouden van je blog Uitgekleed?                                  ‘Het was woensdagavond vier januari 2012 en de ‘Fashion Challenge’ was een item in RTL Boulevard. Ik zat achter mijn laptop toen Fiona Heering begon te praten over een jaar lang geen kleding kopen. Met open mond luisterde ik naar het verhaal van Laura de Jong, afgestudeerd aan het Amsterdam Fashion Instituut. De Jong heeft in 2011 niks gekocht. ‘Mode is niet hetzelfde als shoppen en trends,’ legt ze in verschillende interviews uit. ‘Mode moet gaan over kwaliteit en creativiteit.’ Dat wil ik ook!,’ dacht ik en wat ik al ‘googelend’ tegen kwam over de ‘Challenge’ deed mijn hart sneller kloppen. ‘Dit wil ik.’ Maar ook: ‘Ik durf  niet.’ En dat vond ik te erg: niet durven!? Natuurlijk wel! Ik was mijn hijgerige hebberigheid heel erg zat. Had ik het één gekocht, verlangde ik al weer naar een ander kledingstuk. Daar had ik genoeg van. Om mijn voornemen vorm te geven leek het me goed om een blog bij te houden. Zo had ik een vervangende bezigheid voor het shoppen en kon ik mijn gevoelens en ervaringen kwijt. Bovendien werkte het blog als een stok achter de deur: hoe meer mensen zouden weten van mijn koopstop, hoe meer pottekijkers, hoe moeilijker het zou zijn om toch iets te kopen.’

aankleedpoppetje.png?w=640

Aankleedpoppetjes, staan boven op de home page van Joke’s blog

Tijdens je jaar van kledingdieet moest je creatiever omgaan met de kleding die je in je kast had, hoe is dat je vergaan?                                                                  ‘Heel goed. Veel beter zelfs dan ik dacht. Ik heb in een heel jaar maar een twee of drie keer met mijn handen in het haar gezeten omdat ik niet wist wat ik aan moest trekken.’

Wat is je het meest bevallen aan je koopsabbatical in 2012?                                   ‘De rust van het niet hoeven nadenken over kleding. Ik hoefde niet meer te rekenen of ik genoeg geld om iets aan te schaffen, ik hoefde van mezelf geen rondjes door de stad te lopen om op de hoogte te blijven van wat er in de winkels hing. Heerlijk. Ik kon mijn tijd besteden aan ECHT leuke dingen!’

Hoe reageerden je vriendinnen toen je vertelde dat je een jaar lang niet meer ging shoppen?                                                                                                                ‘Sommigen moesten lachen en dachten dat ik dat nooit vol zou houden. Anderen vonden het een goed idee. Hoe meer het jaar vorderde hoe vaker ik van vriendinnen hoorde dat ze aan mij moesten denken als ze kleding aan passen waren en dat ze dan toch maar alles terug in de rekken hingen, of met minder items naar de kassa liepen.’

En toen was het januari 2013, ben je meteen de eerste de beste kleding winkel in gerend?                                                                                                                                  ‘Nee! Ik durfde bijna niet. Bang dat ik weer helemaal los zou gaan. Na tien dagen heb ik mijn eerste kledingstuk gekocht. Een vestje, ik ben gek op vesten. Het vest is mijn lievelings kledingstuk. Dit schreef ik op mijn blog:’

”Aaaagghh, ik heb mijn eerste aankoop gedaan. Een zwart vestje (van Yarn Unit – voor wie dat wat zegt – bij Sissy Boy) dat ik elk jaargetijde aan kan trekken. Op een broek of jurkje. Een basisvestje waar het mij (ook volgens de styliste van Margriet!) aan ontbrak.  Het was heel raar om in een pashokje te staan en om te betalen. Ik voelde niet de gebruikelijke opwinding. Ik ben blij met het vest, maar niet op een manier dat mijn leven nu ineens veel leuker is.  Ik ben benieuwd of deze ene aankoop een andere uitlokt, omdat het vestje misschien wel erg nieuw afsteekt tegen de rest van mijn kleding die al ouder is dus. We zullen zien.”

sissy boy eerste aankoop

‘De eerste aankoop van Joke was dit vestje in de sale van Sissy Boy’

Begin 2014 komt je boek ‘Liever geen jurk’ uit, wat kunnen we daarin verwachten?                                                                                                                                  ‘In Liever geen jurk bekijk ik verschillende kanten van (over-)consumeren. Waarom hebben we het gevoel dat we nooit genoeg kleding hebben (voor mensen die niet weg zijn van kleren is er vaak wel iets anders wat ze veel en vaak kopen) en vooral: HOE kan kleding kopen weer leuk worden?’

Tot slot, kan je mijn lezeressen een tip geven om bewuster om te gaan met het kopen van kleding?                                                                                                                  ‘Het kan verhelderend werken om eerst te detoxen, dus eens een tijdje (3 maanden, een half jaar, een jaar) geen kleding te kopen. Je stapt uit de routine van het vele kopen en je bent trots als je de periode hebt afgerond!’

  • Vertel vriendinnen en familieleden over je voornemen: sociale druk helpt (een blog schrijven of ervaringen op Facebook posten ook!)
  • Kijk kritisch naar je kleding kast en ruim op: je kleren worden leuker als je alleen de beste overhoudt
  • Zet dingen die je acuut en perse wil hebben op je HEBBEN!-lijst. Vaak vind je ze na een half jaar (of soms al een week) niet meer zo fantastisch. Dat is leerzaam om te ervaren.
  • Ga niet mee winkelen met anderen, dan maak je jezelf gek
  • Zelf dingen (ver)maken is leuk: brei een sjaal, verf een t-shirt
  • Stel vast welke andere koopzwaktes je hebt. Het is niet de bedoeling dat je bij gebrek aan kledingkoopimpulsen ineens heel veel snuisterijnen voor je huis gaat kopen
  • Organiseer kledingruilfeestjes met vriendinnen of bezoek georganiseerde feesten. Het is gezellig en je hebt nieuwe kleding zonder dat het geld heeft gekost en zonder dat het milieu weer een beetje meer is vervuild: de geruilde kleding bestond immers al. Een win-win-win situatie!
kledingruil

‘Op een kledingruilfeestje van ‘krijg de kleren’

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

